PENGARUH KUALITAS PELAYANAN, KUALITAS PRODUK DAN HARGA TERHADAP KEPUASAN KONSUMEN MIE GACOAN MANAHAN

Fadia Xena Mukti, Dewi Pujiani

Abstract


The purpose of this study was to determine the effect of service quality, productquality and price on consumer satisfaction of Mie Gacoan Manahan. The author uses a descriptive quantitative approach. Collecting data on a quantitative approach using a questionnaire research instrument, the data analysis is statisticalin nature with the aim of testing the predetermined hypothesis. This research is a descriptive research using a quantitative approach. The population in this study is the average consumer of Mie Gacoan Manahan per dayof approximately 400 consumers. Researchers took 25% of the population as a sample of 100 consumers. The results of this study indicate that service quality (X1) has a significant effecton consumer satisfaction (Y) on consumers of Mie Gacoan Manahan, product quality (X2) has a significant effect on consumer satisfaction (Y) on consumers of Mie Gacoan Manahan and Price (X3) has a significant effect. on consumer satisfaction (Y) on consumers of Mie Gacoan Manahan. Service quality (X1), product quality (X2) and price (X3) simultaneously have a significant effect on consumer satisfaction (Y) on consumers of Mie Gacoan Manahan. Based on the results of the analysis obtained the value of Adjusted R Square of 0.485 or 48.5%. Determination or contribution of service quality, product quality and price satisfaction of Mie Gacoan Manahan consumers is 48.5% while the remaining 51.5% is influenced by other factors.

Keywords


service quality, product quality, price and customer satisfaction

Full Text:

PDF

References


Alma, 2007. dalam Amilia, S., Nst, M. O. A., 2017. Pengaruh Citra Merek, Harga, dan Kualitas Produk terhadap Keputusan Pembelian Handphone Merek Xiaomi di Kota Langsa. Jurnal Manajemen dan Keuangan,, Vol.6, No.1: 660-669.

Cahyani, F. G., & Sitohang, S. (2016). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen, 5, 1-19.

Darmanto, R. F., & Ariyanti, A. (2020). Peranan Kualitas Pelayanan, Harga Dan Suasana Pengaruhnya Terhadap Kepuasan Pelanggan Bakso Boedjangan Bintara. Jurnal Pengembanagan Wiraswasta, 22, 71-82.

Finthariasari, M., Ekowati, S., & Krisna, R. (2020). Pengaruh Kualias Produk, Display Layout, Dan Variasi Produk Terhadap Kepuasan Konsumen. Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis, 8, 149 – 159.

Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan program IBM SPSS.

Yogyakarta: Universitas Diponegoro.

Gunawan, & Adisaputro. (2014). Manajemen Pemasaran Analisis Untuk Perancangan Strategi Pemasaran. Yogyakarta: STIM YKPN.

Hermawan, S. (2018). Analisis Proses Pelayanan Ijin Mendirikan Bangunan Di Dinas Penanaman Modal dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu Kota Semarang (Doctoral dissertation, Faculty of Social and Political Sciences).

Hendarti, Y. & Prasetyaningrum, N. E. (2022). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan, Store Atmosphere dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen (Studi Kasus pada Hello Barbershop di Karanganyar). JURNAL ILMIAH EDUNOMIKA, 6(1), 388-396.

Ibrahim, M., & Thawil, S. M. (2019). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan. Jurnal Riset Manajemen dan Bisnis, 4, 175 - 182.

Kotler, & Armstrong. (2015). Prinsip-Prinsip Pemasaran. Jakarta: Erlangga. Kotler, & Keller. (2015). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Indeks.

Kumrotin, E. L., & Susanti, A. (2021). Pengaruh Kualitas Produk, Harga, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Cafe Ko.We.Cok Di Solo. Jurnal Manajemen Indonesia, 6, 1-14.

Lena, E. M., Mursito, B., & Hartono, S. (2021). Kepuasan Pelanggan Ditinjau Dari Kualitas Produk, Citra Merek Dan Pelayanan Pada Outlet 3 Second Surakarta. Jurnal Ekbis, 22, 55-68.

Maramis, F. S., Sepang, J. L., & Soegoto, A. S. (2018). Pengaruh Kualitas Produk, Harga Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada PT. Air Manado. Jurnal EMBA, 6, 1658 – 1667.

Mariansyah, A., & Syarif, A. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan, dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen Cafe Kabalu. Jurnal Ilmiah Bina Manajemen, 3, 134-146.

Marpaung, B., & Mekaniwati, A. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Harga, Promosi Dan Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Serta Dampaknya Pada Keputusan Pembelian Studi Pada Konsumen Alat Mesin Pengolah Kopi Di PT. Karya Mitra Usaha. Jurnal Ilmiah Manajemen, 8, 29-38.

Putri, C. A. & Trisnowati, J. (2021). Analisis Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan, dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen di Rumah Makan SFA Steak & Resto Karanganyar. Surakarta Management Journal, 3(1), 11-19.

Ratnasari, & Aksa. (2012). Teori dan Kasus Manajemen Pemasaran Jasa. Bogor: Ghalia Indonesia.

Sofjan, Assauri. (2013). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Rajawali.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung: CV. Alfabeta.

Supriyanto, H., & Pujiani, D. (2021). Pengaruh Empathy, Responsibility, Dan Tangibles Pelayanan Sosial Terhadap Kepuasan Masyarakat Di Palang Merah Indonesia (Pmi) Surakarta. Economics, Social and Humanities Journal (Esochum), 1, 22-28.

Tjiptono. (2014). Pemasaran Jasa. Yogyakarta: CV . Andi Offset.

Wijayanto, R. I. & Widiastuti, E. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kualitas Produk dan Promosi Terhadap Kepuasan Pelanggan PT. Indomartco Prismatama (Indomaret) Cabang Klaten. Surakarta Management Journal, 3(2), 102-119.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.