STRATEGI KOMUNIKASI DESK COLLECTION DALAM MENINGKATKAN KELANCARAN PEMBAYARAN ANGSURAN NASABAH PADA PEMBIAYAAN KPR DI BANK TABUNGAN NEGARA KANTOR CABANG SYARIAH SOLO

Riffathea Evania Yasintha, Setyo Purwanto

Abstract


The purpose of this study is to analyse and describe the collection process until customer payment and the specific communication strategies applied by desk collection in collecting customers in order to increase the smoothness of KPR financing installments at Bank Tabungan Negara Solo Syariah Branch. This research type uses qualitative research using a case study approach method of KPR financing customer data at the state savings bank solo branch for the period January to March 2023 for the surrounding solo area. through data collection methods through surveys, observations, interviews and documentation. The results of the study indicate that the communication strategy applied by the Collection Desk of BTN Syariah Bank Solo Branch Office has worked well. secondly, the process of penagiahn desk collection starts from tagiahn by telephone when due then continues with installment payments from customers immediately or at another time based on an agreement during online billing. thirdly, the collection strategy applied by the State Savings Bank Solo Syariah Branch Office Desk with the method of psychic approach to customers and making an agreement when paying successfully.

Keywords


communication strategy, collection desk, and collection

Full Text:

PDF

References


Agus M, Hardjana. (2018). Komunikasi Organisasi dan Komunikasi Interpersonal. Yogyakarta: Kanisiu.

Andi maulana, m. U. H. A. M. M. A. D. (2022). Pola komunikasi interpersonal pegawai bank btn (persero) cabang medan dalam meningkatkan kelancaran pembayaran angsuran KPR BTN bersubsidi (Doctoral dissertation)

Anggito, Albi. Setiawan, Johan. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Sukabumi Jawa Barat : CV Jejak. ISBN : 978-602-474-392-5

Anselm, Strauss dan Juliet Corbin. (2013). “Dasar-dasar Penelitian Kualitatif”. Yogyakarta : Pustaka Belajar.

Arifin, Anwar,(1982) Ilmu Komunikasi Sebuah Pengantar Ringkas, Jakarta : Rajawali Pers

Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka cipta.

Baridwan, Zaki. (2014). Intermediate Accounting Edisi Kedelapan. Cetakan Pertama. Yogyakarta : Penerbit BPFE Universitas Gajah Mada.

Basrowi & Suwandi. (2018). Memahami Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rineka Cangara, Hafied. (2013). Perencanaan dan Strategi Komunikasi. Jakarta : Raja Grafindo

Cangara, Hafied. (2018). Perencanaan dan Strategi Komunikasi. Jakarta : Raja Grafindo

Effendy, Onong Uchjana. (2019). Hubungan Masyarakat Suatu Studi Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Fathurrahman, A. (2018). Implementasi relationship marketing pada pembiayaan griya: Studi kasus pada PT. Bank Syariah Mandiri Kantor Cabang Pembantu (KCP) Lawang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Fitriani, I. (2018). Strategi Bank BTN Syariah dalam Penyelesaian KPR Bermasalah Menurut Perspektif Ekonomi Islam (Studi Pada Bank BTN KCS Yogyakarta).

Hardjono, (2008). Mudah Memiliki Rumah Idaman Lewat KPR, Jakarta :PT. Pusaka Grahatama.

Iriantara, Yosal dan Syarifudin Usep. 2018. Komunikasi Pendidikan,cet.2, Bandung: Simbiosa Rekatama Media

Konia, A. (2022). Strategi Negosiasi Desk Collection Dalam Menangani Debitur Di PT Telmark Integrasi Indonesia Yogyakarta Tahun 2021. hal 1-9.

Machfoedz, Mahmud. (2020). Komunikasi Pemasaran Modern. Yogyakarta. Cakra Ilmu

Miles, M.B, Huberman, A.M, & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis, A Methods Sourcebook, Edition 3. USA: Sage Publications. Terjemahan Tjetjep Rohindi Rohidi, UI-Press

Mulyadi. (2016). Sistem Informasi Akuntansi. Jakarta: Salemba Empat.

Mulyana, Deddy. (.2017). Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: Remaja Rosdakarya

NIM, Masni. (2022). Analisis Potensi Pembiayaan Bermasalah Pada Perbankan Syariah (Studi Kasus Pada Bank Syariah Indonesia KC Kendari MT Haryono) (Doctoral dissertation, IAIN KENDARI).

Noeng. Muhadjir, N (1996) Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Rake Sarasin

Nofrion. (2016). Komunikasi Pendidikan: Penerapan Teori dan Konsep Komunikasi dalam Pembelajaran. Jakarta: Prenada Media.

Nurudin. (2017). Ilmu Komunikasi: Ilmiah dan Populer. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada

Rogers, E. M (Ed). (1989). Komunikasi dan Pembangunan: Perspektif Kritis. Jakarta. LP3S.

Sudjarwo dan Basrowi. (2019). Manajemen Penelitian Sosial, Bandung: CV. Mandar Maju

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet.

Sukardi. (2021). Metodologi Penelitian Pendidikan Kompetensi dan Praktiknya. Jakarta: PT Bumi Aksara

Tony, H. A. (2013).Strategi Teknik Komunikasi Oleh Debt Collector Dalam Menagih Pembayaran Kredit Bermasalah (Studi pada bagian Debt Collector di Adira Finance Cabang Kota Malang) (Doctoral dissertation, Universitas Brawijaya).

Utami, F. F., & Achmad, A. N. I. (2023). Penegakan Hukum Bagi Desk Collection Fintech Lending Ilegal yang Berimplikasi Tindak Pidana. Wajah Hukum, 7(1), 99-108.

Wiersma, William, (186) Research Methods In Education: An Introduction. Massachusetts: Allyn and Bacon, Inc.

Wood, Julia. T. (2018). Interpersonal Communication: Everyday Encounter. Boston: Wadsworth

https://www.kitalulus.com/seputar-kerja/desk-collection-adalah, diakses 20 Juni 2023.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.