KAJIAN PENERAPAN GREEN MARKETING DAN GREEN AWARENESS DAN DAMPAK PADA KEPUTUSAN PEMBELIAN PRODUK LOVE BEAUTY AND PLANET

Awwalun Ni'mah, Iintan Evita Nissa, Juni Trisnowati, Dewi Pujiani

Abstract


This study discusses the influence of green marketing and green awareness on purchasing decisions of Love Beauty and Planet products. Green marketing is understood as a company's effort to promote products by highlighting the values of sustainability and environmental awareness. Meanwhile, green awareness refers to consumer awareness of the importance of protecting the environment in daily consumption activities. The focus of this study is to determine the extent to which the implementation of green marketing and the level of consumer awareness of environmental issues influence their decisions in purchasing products. The results of this study are expected to provide an understanding of the important role of an environmentally friendly approach in shaping consumer behavior and become input for companies in developing more sustainable marketing strategies.


Keywords


Green Marketing, Green Awareness, Purchasing Decisions.

Full Text:

PDF

References


Alamsyah, D., Othman, N., Bakri, M., Adjie, A., Salsabila, K & Syarifuddin, D. 2020. Confirmatory factor analysis of green advertising and its impact on green awareness. Management Science Letters.Vol. 10. No. 16: 3899-3906.

Atiku, Sulaiman Olusegun, & Fapohunda, T. 2021. Human Resource Management Practices For Promoting Sustainability. Amerika: IGI Global.

Basu Swastha & Irawan. 2008. Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT. Raja.

Chandra, F. & Tunjungsari, H, K. 2019. Pengaruh Green Marketing Mix Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Produk The Body Shop Di Jakarta Barat. Jurnal Manajerial dan Kewirausahaan Vol. 1. No. 3: 456-461.

Dewi, W. W. A., & Syauki, W. R. 2023. Green Awareness of Female Consumers Towards Sustainable Products in Indonesia. Jurnal Pengelolaan Sumberdaya Alam Dan Lingkungan. Journal of Natural Resources and Environmental Management. Vol. 13. No. 1: 129–139.

Dr. Dwika N. et all. 2024. Green Marketing (Dunia Baru dalam Dunia Marketing). Jambi: Sonpedia.

Faradilla Amaylia, R. & Renny, D. 2023. Pengaruh Green Marketing Dan Green Product Terhadap Keputusan Pembelian Produk Sukin. Jurnal Pendidikan Tata Niaga. Vol. 11. No. 3: 305-312.

Gandajaya, L. & Chintya. 2022. Pengaruh Green Marketing Mix Terhadap Minat Beli Produk Love Beauty And Planet. Journal of Accounting and Business Studies. Vol. 07. No. 01: 66 - 79.

Genoveva. & Berliana, W. 2021.. Pengaruh Green Marketing Mix terhadap Brand Image Produk Tupperware. Journal of Management and Business Review. Vol. 18. No. 1: 60-76.

Halim, H. et all. 2024. Green Marketing. Bandung: Wedina Media Utama.

Indrasari, M. 2019. Pemasaran dan Kepuasan Pelanggan. Surabaya: Unitomo Press.

Indrasari, M. 2017. Kepuasan Kerja dan Kinerja Karyawan Tinjauan dari Dimensi Iklim Organisasi, Kreativitas Individu, dan Karakteristik Pekerjaan. Sidoarjo: Indomedia Pustaka.

Mirzam Arqy A., Puput Anissa M. 2024. Pengaruh Kesadaran Lingkungan (Green Marketing) Akan Keputusan Pembelian Konsumen: Literatur Review. Jurnal Of Finance And Ekonomics. Vol. 2 No. 1: 01-12.

Naidoo, V., & Verma, R. 2020. Pemasaran Hijau sebagai Pendorong Positif Menuju Keberlanjutan Bisnis. Amerika: IGI Global.

Nurul, K., Edy, Y., & M. Kholid, M. 2017. Pengaruh Green Marketing terhadap Keputusan Pembelian Dandampaknya Terhadap Loyalitas Pelanggan (Survei Pada Mahasiswa Universitas Brawijaya Malang Pelanggan Teh Kotak). Jurnal Administrasi Bisnis. Vol. 47. No. 2: 154-161.

Putripeni, M. P. 2014. KEPUTUSAN PEMBELIAN ( Studi pada Konsumen The Body Shop Mall Olympic Garden Malang ). Vol. 10. No. 1: 1–10.

Risna Dwi Agustin, Srikandi Kumadji, & Yulianto, E. 2015. Pengaruh Green terhadap minat beli serta dampaknya pada keputusan pembelian. Jurnal Administrasi Bisnis. Vol. 22. No. 2: 1-10.

Sangadji, E. M. & Sopiah. 2023. Perilaku Konsumen. Yogyakarta: Andi Yogyakarta.

Sanjaya, S. 2017. Pengaruh promosi dan merek terhadap keputusan pembelian pada PT Sinar sosro medan. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis. Vol. 16. No. 2: 108-122.

Suki, N. M. 2013. Dampak Kesadaran Hijau terhadap Keputusan Pembelian Konsumen: Beberapa Wawasan dari Malaysia. Jurnal Internasional Studi Asia Pasifik. Vol. 9. No. 2: 49-63.

Suryani & Tatik. 2008. Perilaku Konsumen: Implikasi Pada Strategi Pemasaran. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Utomo, A. Z. & Dwiyanto, B. M. 2022. Pengaruh Green Marketing Dalam Sosialisasi “Diet Kantong Plastik” Terhadap Keputusan Pembelian Pada Produk Eco Bag (Tas Belanja Ramah Lingkungan) Alfamart Melalui Minat Beli Sebagai Variabel Intervening (Studi pada Konsumen Alfamart di Kabupaten Pati). Diponegoro Journal of Management. Vol. 11. No. 5: 1-15.

Wibowo. 2011. Manajemen Kinerja. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Ramdhan, K. & Farida, I. 2023. Pengaruh Green Marketing Terhadap Minat Beli Konsumen: Systematic literature reviews. Jurnal Studi Islam dan Humaniora. Vol 4. No 1: 304-315.

Sienatra, K, B. & Evani, E, S. 2021.. Efek Green Marketing Mix Terhadap Minat Beli Produk Ramah Lingkungan. Jurnal Manajemen Bisnis Dan Kewirausahaan. Vol. 5. No.2: 220-225.

Widia, N. & Nur Rokhamd, N. 2023. Pengaruh Green Marketing Terhadap Minat Beli Konsumen dan Dampaknya Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Pada Konsumen Starbucks di Sekitar Purwosari). Jurnal Ekonomi, Manajemen dan Akuntansi. Vol 2. No 4: 131–141.




DOI: http://dx.doi.org/10.52429/smj.v7i1.1489

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

https://ojs.adzkia.ac.id/

https://ejournal.iain-tulungagung.ac.id/

http://pdam.gresikkab.go.id/

slot thailand

https://ojs.unpatompo.ac.id/

slot gacor

slot toto

https://ejournal.unperba.ac.id/

https://journal.uns.ac.id/

http://pbb.bangkabaratkab.go.id/

situs gacor

slot thailand

slot thailand